شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: از این رو، امروزه به طور روزافزون، تعداد زیادی از شهرهای سراسر جهان در پی آزمایش راهبردهای جدید مدیریت هوشمند پسماند میباشند که هدفشان نه تنها بهبود کارایی از نظر منابع بلکه کاهش هزینههای مرتبط با حفظ نظافت و پاکیزگی خیابانهای شهرهایشان است. در بعضی موارد، استفاده از تجهیزات خودکار کمک شایانی برای حل مشکل ازدحام بیش از حد زباله که منتج از تراکم جمعیت و صنایع میباشد به حساب میآید. براساس گزارش بانک جهانی، طی چند دهه آینده، تولید سالانه زباله افزایش یافته و به ۳.۴ میلیارد تن در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.
از مهمترین اهداف ایجاد شهرهای هوشمند جلوگیری از هدررفت سرمایه، تسریع امور و بهبود خدمات رسانی مناسب به شهروندان میباشد. مدیریت هوشمند پسماند بخش مهمی از زیرساخت های لازم برای حرکت شهرها به سمت هوشمند شدن تلقی میشود، بطوریکه استفاده از تجهیزات هوشمند الکترونیکی تاثیرات فراوانی در حفظ محیط زیست و ایجاد توسعه پایدار فراهم میآورد.
خدمات جمعآوری زباله شهری آمستردام در تلاش برای جلوگیری از انباشت زبالههایی که دائماً در حال افزایش هستند، تصمیم گرفته است یک پروژه آزمایشی شامل جمعآوری زباله از طریق دوچرخههای هوشمند باری را اجرا کند. جدای از روشهای سنتی جمعآوری زباله، دراین طرح آزمایشی از دیجیتالیسازی استفاده میشود بطوریکه ساکنان میتوانند زمانی که زبالههایشان برای جمعآوری آماده است، روی برنامه نشان دهند. این طرح زمان جمع آوری زباله را از طریق یک برنامه کاربردی نشان میدهد.
اجرای آزمایشی در یکی از مناطق زیبای مرکزی به نام Negen Straatjies در حال انجام است، جایی که ساکنان یک طرف کانال خدمات سنتی جمعآوری زباله را با روزهای تعیین شده برای تخلیه سطلهای زباله خیابان دریافت میکنند و در طرف دیگر کانال مردم از مزایای جمعآوری زباله شبیه به سیستم تحویل بسته بهره مند هستند.
به نظر میرسد این روشی پرهزینه و پرزحمت برای مقابله با زباله های خانگی باشد، اما به گفته شورای شهر، این روش به خوبی کار پیش میرود. پیش از این، آمستردام با موجی از شکایات در مورد ریختن کیسههای زباله در خیابان و پاره شدن توسط افرادی که به دنبال قوطی و بطری هستند، روبهرو بود که با اجرای این طرح، تعداد شکایات مربوط به انباشت زبالههای خیابانی و کیسههای پاره و رهاشده کاهش پیدا کرده است.
تلفیقی از خدمات سنتی و دیجیتال
علاوه بر این، این اقدام یک راه کارآمد و راحت برای ارائه خدمات مدیریت زباله در خیابانهای باریک هسته مرکزی و تاریخی شهر است. برخلاف اکثر نقاط آمستردام، مرکز شهر کانتینرهای زیرزمینی برای جمعآوری پسماند ندارد تا مردم بتوانند زبالههای خود را مستقیماً در آنها قرار دهند.
هماهنگی سرویس جمعآوری زباله به محض درخواست از طریق یک برنامه یادآور شیوه کار بسیاری از خدمات شهری مدرن مانند تحویل غذا و بسته است. این سیستم دارای یک جزء هوشمند است زیرا بهینهترین مسیر را برای دوچرخهسواران باری بر اساس درخواستهای ارسالشده محاسبه میکند و بدین طریق بهرهوری را نیز افزایش میدهد.
هنگامی که کیسهها روی دوچرخه باری بارگیری میشوند، مسئول مربوطه آنها را به بارج زباله در کانال Sinel میبرد. از آنجا زبالههای خانگی به کارخانه بازیافت زباله حمل میشود. این آزمایش در این منطقه تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.
ماه گذشته، شهرداری اعلام کرد که با نصب سطلهای زباله بیشتر، استخدام کارکنان بیشتر و راهاندازی کمپینی برای تشویق مردم محلی و گردشگران به دفع صحیح زبالههای خود، رویکردی فعالتر برای کاهش میزان زباله در خیابانهای پایتخت اتخاذ خواهد کرد. کامیونهای جمعآوری زباله شهر اکنون زبالهها را در ۱۲۰ تا ۱۶۰ مسیر مختلف در روز جمعآوری میکنند و دورهای اضافی را در مناطقی که زبالههای بیشتری وجود دارد میزنند.
__________________________
منبع:
نظرات