شهریار تبریز/رضا عالشزاده: تجزیه و تحلیل تقریباً ۲ میلیون توئیت دارای برچسب جغرافیایی از شهرهای لندن و سانفرانسیسکو ثابت کرد که مردم احساسات مثبت بیشتری را در مکان هایی مانند رستوران ها و پارک ها و احساسات منفی بیشتری را در ادارات و استادیومهای ورزشی بروز میدهند. محققان موسسه فناوری کیوتو با استفاده از ابزارهای محاسباتی معروف به شبکههای عصبی مشخص کردند که توییتها چه زمانی و در کجا خشم، انتظار، انزجار، ترس، شادی، غم، تعجب یا اعتماد را بیان میکنند.
بر اساس نتایج این کار تحقیقی، فضاهای سبز و تفریحی بیشترین احساسات مثبت را برای ساکنان شهر و گردشگران ایجاد میکنند و مکانهایی مانند استخرها، بنادر قایقرانی، خطوط ساحلی و رمپ قایقها توئیتهایی با سطوح بالایی از شادی را به همراه دارند. توییتهای فرستاده شده از محل هتلها و غذاخوریها نیز سطح شادی بالایی را نشان میدهد.
جای تعجب نیست که ترانزیت یک نقطه تنشزا برای هر دو شهر بود. توییتهایی که در نزدیکی ایستگاههای قطار، ایستگاههای اتوبوس و پلهای مملو از ترافیک ماشین ایجاد میشد، احساس انزجار و خشم را منتقل میکرد. البته ممکن است این نوع احساسات در سال گذشته، حداقل برای لندن بهبود یافته باشد: سال گذشته، سیستم حملونقل عمومی این شهر به دنبال اصلاحات گسترده، بر اساس فاکتورهایی از جمله مقرون به صرفه بودن، ساعات کار، شلوغی و سرعت رفتوآمد به عنوان یکی از بهترینها در جهان شناخته شد.
محققان همچنین به توئیت های مربوط به رویدادهای مهم نگاه کردند. به عنوان مثال، در طول سالیان اخیر، توئیترهای سانفرانسیسکو بیشترین میزان خشم، غم و انزجار خود را در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و راهپیمایی زنان در سال ۲۰۱۷ نشان دادند.
البته این دادهها محدودیتهایی دارند. توییتهای جمعآوریشده همگی منحصر به زبان انگلیسی بودند و ممکن است برای مکانهایی با امکانات دیجیتالی سطح پایین قابل استفاده نباشند. با این حال، محققان بر این باورند که این یافته ها می تواند به پیشرفت زیرساخت های شهرها کمک کند. دانستن اینکه چه جنبههایی از زندگی شهری واکنشهای مثبت یا منفی ساکنان آن را برمیانگیزد، میتواند چارچوبی برای برنامهریزی شهری بهتر فراهم کند، مانند تغییرات ساختاری در کانونهای ترانزیتی یا افزودن فضاهای سبز بیشتر برای ارتقاء احساس شادی بیشتر در سطح شهر.
به نظر میرسد با افزایش استفاده از دادههای فرهنگی و روانشناسی در ارتباط با رابطه شهروندان و شهرها، مدیریت شهری هر روز بتواند با برنامهریزی بهتر، شانس بیشتری برای کسب رضایت شهروندان و گردشگران داشته باشد.
نظرات