شهریار تبریز / مهراب محرابینیا: اما امروزه با توجه به افزایش روزافزون تعداد خیابانها و مراکز تجاری شلوغ که در و دیوار آنها مملو از علائم ترافیکی، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی هستند، پیدا کردن نام خیابانها شاید ساده به نظر بیاید ولی با توجه به تشابه نامها و گستردهبودن شهرها، پیدا کردن آدرس خیابانها و معابر مشکلات خاص خودشان را دارند.
همچنین با توجه به رشد جوامع و گسترش ارتباطات، اهمیت اطلاعرسانی بیش از پیش احساس میشود که در این میان تابلوهای شهری با توجه به اینکه سهم بزرگی از ارتباطات بصری را به خود اختصاص میدهند و در تماس مستقیم مخاطبان قرار دارند ابزار مناسبی برای حل چنین مشکلاتی و انتقال پیام و برقراری ارتباط با شهروندان به حساب میآیند.
از این رو، مدیریت شهری کشورهای جهان درصدد برنامهریزی و بکارگیری ابتکاراتی در جهت رفاه حال شهروندان هستند. امروزه، عملاً هر متر مربع شهرها به علائم شهری، آگهی های دیواری، علائم جاده ای و ترافیکی اختصاص دارد و این کار پیدا کردن خیابانها را با مشکل مواجه ساخته است.
یکی از بارزترین ویژگیهای یک شهر، گویا بودن آن است و یکی از خصوصیات گویا بودن شهرها روند صحیح و ساده نامگذاری معابر با بکار گیری ایدههای نوین در شناساندن معابر به افراد بومی و گردشگران در جهت سهولت تردد و جلوگیری از اتلاف وقت آنها است.
امروزه تقریباً تمامی معابر در شهرها و حتی روستا ها نامگذاری شدهاند و هر کوچه و محله به نامی شناخته میشود . امروزه، نمیتوان حتی این فکر را به ذهن خطور داد که اگر نامگذاری نبود چه مشکلات و معضلاتی در رابطه با مراجعه به ادارات برای بهره مندی از تسهیلات و خدمات شهری، درخواست تاکسی، آمبولانس، پلیس، ارسال کالا و مراسلات پستی و... برای بازدیدکنندگان بومی و غیربومی پیش میآمد.
یکی از ایدهها و روشهای مورد استفاده برای حل این مشکل در شهرهای آمریکا نوشتن نام خیابان بر روی پیادهروها و سنگفرشها میباشد تا عابرین بتوانند راحتترین مسیر را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند. به طوری که، این روش مورد استقبال سایر شهرهای جهان قرار گرفته است و میزان رضایت افراد در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.
نظرات