پیگیری برای قرار گرفتن تطهیرکنندگان جزو مشاغل سخت و زیان آور/ دفن بیش  ...

پیگیری برای قرار گرفتن تطهیرکنندگان جزو مشاغل سخت و زیان آور/ دفن بیش ...

پیگیری برای قرار گرفتن تطهیرکنندگان جزو مشاغل سخت و زیان آور/ دفن بیش از ۳۵۰ هزار نفر در بهشت رضا(ع) از سال ۵۵ تاکنون

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار ما اظهار کرد: سال ۹۹ تمام جهان درگیر ویروس کرونا بود و بعد از کادر درمان که زحمات طاقت‌فرسایی را در طول سال تحمل کردند، کارکنان آرامستان ها نیز به‌شدت شرایط کاری متفاوت‌تری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کردند لذا با توجه به شرایط موجود، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت در دستور کار قرار می‌دادیم.
وی افزود: فضای آرامستان ها محل رفت‌وآمد افراد زیادی است به همین دلیل توصیه‌ای که در این زمینه به ما می‌شود، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و تجربه ثابت کرده است هر زمان فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده، شیب کرونا کنترل و شرایط بهتری را تجربه کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد در خصوص استفاده از قبور ذخیره برای بیماران کرونایی بیان کرد: روال عادی آرامستان ها این است که قبوری را برای ذخیره در مواقع بحرانی داشته باشند اما این قبور برای متوفیان کرونایی استفاده نشد زیرا این افراد جزو بستگان، آشنایان و همشهریان ما بوده‌اند و نمی‌توانیم مکان خاصی را برای آنان تعبیه کنیم و صرفا نحوه برخورد ما با آنان متفاوت است. هرسال حدود ۱۰تا۲۰ هزار قبر ذخیره ساخته می‌شود و امسال علی‌رغم افزایش اموات به دلیل شیوع ویروس کرونا، از این قبور استفاده نشد.
وی در خصوص تعداد کارکنان آرامستان ها خاطرنشان کرد: نیروهای ما به چند دسته تقسیم می‌شوند که با احتساب نیروهای فضای سبز و رفت‌وروب، در بهشت رضا(ع) بالغ‌بر ۴۰۰ نفر در این حوزه اشتغال دارند. در طول سال به‌صورت مداوم آزمایش‌هایی برای کنترل کارکنان انجام می‌شد و در صورت ابتلا افراد به قرنطینه می‌رفتند اما خوشبختانه تاکنون تلفاتی نداشته‌ایم.

مهدوی دامغانی در خصوص تدابیر صورت گرفته برای قرار گرفتن رده شغلی کارکنان آرامستان ها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه کرد: امسال ویروس کرونا مسئولین تصمیم گیر در این زمینه را به تکاپو بیشتر و بهتر انداخته است. درگذشته این موضوع پیگیری شد اما به دلیل تحمیل بار مالی سنگین بر سازمان تامین اجتماعی، با مقاومت همراه بود اما امسال پیگیری‌هایی در چند نوبت صورت گرفت که درنهایت با همراهی آقای جمالی نژاد و سایر دوستان تصویب شد که افرادی که احتمال آسیب‌پذیری بیشتری دارند همچون تطهیر کنندگان، کمک تطهیر کنندگان نیروهایی که در سالن تطهیر فعالیت می‌کنند جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شوند و سایر افراد در گروه استانی نسبت به‌سختی کار خود پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد درباره افزایش حقوق و مزایا کارکنان تصریح کرد: اخیراً این موضوع را به اعضای شورای شهر اعلام کرده‌ایم که هنوز نتیجه آن قطعی نشده ولی قول‌های مساعدی در این زمینه داده‌شده است.
مهدوی دامغانی در مورد استقبال شهروندان از بهشت رضوان گفت: آرامستان رضوان سال ۹۵ افتتاح شد و از دی‌ماه سال ۹۸ به‌عنوان یکی از واحدهای پذیرش اموات برای تغسیل آغاز به کارکرد. هیجان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با هیچ زمان دیگری قابل‌مقایسه نیست و ما نیز به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم گرفتیم بهشت رضوان را جهت تغسیل اموات کرونایی در نظر بگیریم اما دفن متوفی بر عهده خانواده ایشان بود.
وی ادامه داد: اینکه مردم چه استقبالی داشتند، یک موضوع کاملا انتخابی و زمان‌بر است زیرا به‌مرور افراد باید با این مکان مانوس شوند. یک نکته مهم این است که در حال حاضر بسیاری از شهروندان، متوفایی در بهشت رضا(ع) دارند و سخت است یک عزیز دیگر را در بهشت رضوان دفن کنند و در این میان افرادی که با این مساله مواجه نیستند رغبت بیشتری به دفن اموات خود در بهشت رضوان دارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد اظهار کرد: در سال ۹۹ که به‌واسطه کرونا رفت‌وآمد به بهشت رضوان بیشتر شده بود، استقبال متفاوتی شد و چند برابر سال ۹۵ تا ۹۸ در سال ۹۹ اموات در این مکان دفن شدند. یکی از ظرفیت‌های خوب این آرامستان، نزدیکی به آرامستان خواجه ربیع و تا حدودی حرم مطهر رضوی است.
مهدوی دامغانی بیان کرد: از سال ۱۳۵۵ تقریبا ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در بهشت رضا(ع) و دو هزار نفر در بهشت جوادالائمه دفن شده‌اند.
افزایش بلوک‌های عمومی بهشت رضا به ۶ بلوک
وی در خصوص قیمت قبور افزود: اساسا دفن در بهشت رضا(ع) و آرامستان های مربوط به شهرداری گاها فقط هزینه خدمات عمومی را در برمی‌گیرد که این هزینه نیز شامل حمل‌ونقل، پیگیری پیکر، شست‌وشو، دفن و کفن است و اگر کسی امکان پرداخت آن را نداشته باشد، مصوباتی در این زمینه وجود دارد و به‌طورکلی فقط جابه‌جایی قبور مستلزم پرداخت هزینه زیادی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: درگذشته فقط یک بلوک عمومی در بهشت رضا(ع) وجود داشت اما اکنون این تعداد به ۶ بلوک رسیده است و هزینه آن در حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ تومان است و احتمالا حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت در سال جدید خواهد داشت.

بازسازی قبور متروکه

مهدوی دامغانی در خصوص ساماندهی آرامستان های متروکه بیان کرد: پیرو دستورالعمل‌هایی که به سازمان داده‌شده، دیگر در آرامستان های متروکه دفن صورت نمی‌گیرد و صرفا مراقبت و نگهبانی می‌شود البته اخیرا در سه آرامستان نوده، جوادالائمه و سیس آباد بازسازی قبور آغازشده است و در طول سال ۹۹ نیز مقبره شهید فرهاد عباسی در آرامستان وکیل‌آباد بازسازی شد که مورد استقبال خانواده این شهید قرار گرفت.
وی اضافه کرد: از سال قبل مطابق دستور شهردار و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ فضای معنوی گلزار شهدا و با همکاری خانواده ایثارگران، شهدا و همرزمان شهدا المان هایی در مزار شهدا نصب شد که هزینه ساخت آن بر عهده شهرداری مشهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد در خصوص اقدامات صورت گرفته برای امکان زیارت مجازی تصریح کرد: در حال حاضر زیارت مجازی بلوک شهدا انجام‌شده و در آینده نزدیک اقداماتی نسبت به قبور عمومی نیز انجام می‌شود.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات