دکتر تکیه در نشست کارگروه منطقه ای آب بدون درآمد به میزبانی استان اصفهان اظهار داشت: شاخص آب بدون درآمد در شرکت‌های آبفار باید براساس سرانه، تعداد مشترکان، خط لوله اصلی و دیگر موارد بررسی شود.

در جلسه کارگروه منطقه‌ای آب بدون درآمد شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، مرکزی، هرمزگان و یزد دکتر تکیه کارشناس مسئول آب بدون درآمد روستایی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: شاخص آب بدون درآمد در شرکت‌های آبفار نه برحسب درصد بلکه باید براساس سرانه، تعداد مشترکان، خط لوله اصلی و دیگر موارد بررسی شود.
وی با بیان اینکه آب بدون درآمد براساس سه دسته: مصارف مجاز بدون درآمد، هدر رفت ظاهری و هدررفت واقعی تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار داشت: دو نوع از این اجزا از جنس مصرف و یکی از جنس تولید است.
کارشناس مسئول آب بدون درآمد روستایی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: در ارزیابی اقتصادی هنگامی که هدررفت واقعی آب بدون درآمد مدنظر است از طریق نشت و سرزیر آب را از دست داده‌ایم اما در مصارف مجاز بدون درآمد فیزیک آب از دست نرفته بلکه آب تولیدی مصرف می‌شود ولی عایدی نداریم .
وی بیان کرد: در بخش مصارف مجاز بدون درآمد و هدررفت ظاهری آب را تحویل مصرف‌کننده داده‌ایم اما دریافتی نداشته‌ایم که این امر به دلیل خطای سیستمی، انشعابات غیرمجاز، خطای کنتور مصرف کننده و مصارف قانونی اندازه‌گیری نشده در شبکه تامین و توزیع است.
دکتر تکیه تلفات فیزیکی آب در شبکه را شامل نشت در شبکه توزیع به دلیل پوسیدگی و فرسودگی، هدرروی آب در تصفیه‌خانه، نشت خطوط انتقال و هدرروی آب در مخازن بیان کرد و گفت: هنگامی که فیزیک آب را در هدر رفت واقعی نشت سرریز در نظر بگیریم قیمت آب از جنس تولید را از دست می‌دهیم.
کارشناس مسئول آب بدون درآمد روستایی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، پرهیز از جابجایی نیروی انسانی کارآزموده را در شرکت‌های آبفار ضروری دانست و افزود: تمام نیروهای آبفا روستایی توانمند و فنی هستند اما چنانچه جابه‌جایی نیروها با سوابق و تجربیاتی که در طول خدمت کسب می‌کنند به حداقل برسد نتایج مطلوبی برای ارتقای اقدامات و عملکرد شرکت‌ها است.
در ابتدای جلسه ، کاظم جعفری معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در کارگروه، رویکرد اصلی این نشست را اندازه گیری و مدیریت فشار اعلام کرد و با گلایه از برخی اظهارنظرهای نادرست در خصوص آب بدون درآمد در روستاها گفت: توانمندی های فنی بالایی در شرکتهای آبفار وجود دارد، اما وجود محدودیتهایی در امکانات که ناشی از توان مالی پایین این شرکتهاست باعث شده تا رسیدن به هدف تعیین شده فاصله داشته باشند.
وی با اشاره به ۲۸ درصد آب بدون درآمد در روستاهای استان اصفهان اظهار داشت: این محاسبات با حداقل خطا انجام شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته رو به کاهش خواهد بود.
در ادامه، رییس اداره آب بدون درآمد و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به اهداف برنامه‌ریزی شده برای پیشبرد اقدامات، گفت: براساس هدف‌گذاری‌ها از سال ۹۶ تصمیم‌گیری شده که بتوانیم فاصله تولید و فروش را سالیانه ۱ میلیون مترمکعب کاهش دهیم و کاهش هدررفت ۱درصدی در سال را اجرایی کنیم و با دو اقدام افزایش فروش و کاهش هدررفت تا سال ۱۴۰۰ به عدد ۲۴ درصد آب بدون درآمد برسیم.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده، اقدامات را به سه بخش تقسیم‌بندی کرده‌ایم و هر حوزه وظایف اصلی را برعهده دارند، افزود: در بخش مطالعات آب بدون درآمد؛ اندازه‌گیری نشت از شبکه، اندازه‌گیری نشت از خطوط انتقال، اندازه‌گیری نشت از مخزن، تست کنتورها، نصب لاگرها، تهیه نقشه تراکم حوادث، تهیه جدول بالانسینگ، اندازه گیری دبی شبانه و مطالعه مدیریت فشار مدنظر است.
سیدمرتضی موسوی با بیان اینکه در بخش مشترکین برای افزایش فروش ۴۰۰ هزار مترمکعب اقداماتی را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: افزایش دقت کنتور اندازه‌گیری، اصلاح و بازسازی شبکه، تست کنتورهای خریداری شده، تعویض کنتورهای خراب، رشد دقت کنتورها، کاهش کدهای موانع و کشف انشعابات غیرمجاز را لحاظ کردیم.
وی اظهار داشت: در بخش نگهداری و فنی و اجرایی، اصلاح شبکه، اجرای مدیریت فشار، جلوگیری از سرریزها، راه‌اندازی سامانه تله‌متری، جلوگیری از نشت مخزن و کاهش زمان حادثه از اقدامات اساسی است.
مهندس موسوی با بیان اهمیت مدیریت فشار در شبکه توزیع گفت: در سال ۹۶ با خرید و نصب کنتورهای اولتراسونیک با قابلیت ارسال اطلاعات، دبی سنج پرتابل، لاگرهای فشار، شیرهای فشارشکن دوزمانه ، نشت یاب و کنترل فلوترها توانستیم کاهش چشمگیری در آمار شکستگی لوله ها اعمال کنیم که باعث کاهش هدررفت آب شده است.
رئیس اداره آب بدون درآمد و مدیریت مصرف آبفار اصفهان پیرامون اینکه در مبحث آب بدون درآمد با برنامه‌های از قبل تعیین شده روستاهایی را مشخص کرده‌ایم و اقداماتی را اجرایی کرده‌ایم، افزود: ۲۹ روستا به عنوان پایلوت انتخاب شده و پس از مطالعه آنها در کارگروههای هدررفت ظاهری و هدررفت واقعی ۶۵ مورد تست کنتور حجمی، ۵۲ مورد تست خط انتقال، ۶۴ مورد اندازه گیری دبی شبانه، ۶۵ مورد فشارسنجی شبکه ها، ۳۸ مورد تهیه نقشه حوادث انجام شد.
وی افزود: پس از بررسی و تحلیل در کارگروه بالانسینگ، نتایج در کمیته آب بدون درآمد مطرح شده و تصمیمات اتخاذ شده برای اجرا به معاونتهای مربوطه ارسال گردید.
اصلاح شبکه به طول ۲۸۷ کیلومتر، تعویض ۱۵۰۰۰ کنتور خراب و کشف ۱۲۰۱ انشعاب غیرمجاز و برگزاری طرحهای فرهنگی مانند مروجین فرهن مصرف بهینه و برگزاری دوره های آموزشی از جمله اقدامات انجام شده در اینخصوص بوده است.
شهاب‌الدین شاکری مدیر امور آبفار شهرستان آران و بیدگل نیز در این نشست با استفاده از آمار و اطلاعات حوزه کاری خود، گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب شرب روستاهای شهرستان و اقدامات و راهکارهایی اجرایی ارائه کرد.
وی با اشاره به حدود ۶ هزار مشترک آب در ۱۱ روستای شهرستان آران و بیدگل، گفت: تولید آب روستاهای این شهرستان در سال ۹۶ حدود ۱۶۴۲.۴۷ هزارمتر مکعب بوده است.
مدیر امور آبفار شهرستان آران و بیدگل با اشاره به جمعیت ۱۶ هزار نفری روستاهای این شهرستان، اظهار داشت: ۱۰۰ درصد روستاها با ۱۲۰ انشعاب تحت پوشش آبفار شهرستان هستند.
شاکری جلوگیری از هدر رفتن آب را یکی از اولویت‌های آبفار شهرستان آران و بیدگل عنوان کرد و افزود: آب آشامیدنی روستاهای آران و بیدگل از طریق هشت حلقه چاه فعال با میزان آب خروجی ۵۳ لیتر بر ثانیه تولید می‌شود و ۱۸ کنتور حجمی نصب شده در ورودی روستا، خروجی چاه‌ها و مخازن وجود دارد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان به عنوان دبیر این کارگروه ، هدف از برگزاری این نشست را تبادل نظر و هم افزایی در راستای کاهش مشکلات و موانع موجود برای کاهش آب بدون درآمد و هدررفت آب عنوان کرد و گفت: بر اساس تصمیم گیری های انجام شده در جلسات قبلی، این جلسه روز دوشنبه ۳ دیماه به میزبانی شرکت آبفار استان اصفهان و در شهرستان آران و بیدگل برگزار شد که نتایج بسیار خوبی به همراه داشت.
احمد شاکری در تشریح اقدامات صورت رفت در این نشست اظهار داشت: علاوه بر جلسات فشرده در دو نوبت صبح و عصر، از سامانه مدیریت فشار مجتمع آبرسانی روستاهای شهرستان آران و بیدگل نیز بازدید میدانی صورت گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان یک شرکت در شهر اصفهان می باشد

      نظرات